BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Selasa, 13 April 2010

Luahan hati kecil seorang insan


LuaHan Hati KeciL mudaH2an deNgan BacaaN aKan mEmbuKa miNda Kita BersaMa..


Sedang sibuk aku dengan urusan dunia, aku terlupa akan sesuatu... Yang dulu terlalu aku mencarinya.. Yang aku semakin merinduinya...namun kian lama, hati ini kian hanyut dibuai arus perubahan masa.. Seketika aku terfikir dimanakah redha Allah yg aku cari selama ini.. Terlalu banyak kesilapan demi kesilpan yg aku telah lakukan... Aku mencari imam yg hadirnya akan membimbingku.. Aku mencari puteri yang hadirnya bisa menyerikan hidupku, tp sejauh manakah kebaikan diriku untuk aku memilikinya?? Bagaimanakah kehidupan aku akan datang sekiranya wasilah perhubungan aku dengan si dia yg telah ku lakukan ini tidak beroleh redha dari yang maha esa.... Adakah kebahagiaan yg hakiki akan menjadi milikku... Mungkin hanya manis di dalam istana yg dibina.. Tp adakah redha Allah itu mengiringi perjalanan kehidupanku... Ya Tuhan.. Ampunkan hambamu ini yg terlalu lemah & mudah leka dengan urusan dunia..

Tatkala aku ingin berubah, cabaran demi cabaran menjengah dalam kehidupanku.... Ahhhhhhh.... Itu semua bukan penghalang untuk mencari redha allah.. Tp kakuatan diri aku sendiri...
Bukankah termaktub di dalam kitab agung yakni al-quran

Surah an-nur:26 yang bermaksud :

” perempuan-perempuan keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk perempuan-perempuan yang keji, sedangkan perempuan2 yg baik itu dijanjikan un tuk lelaki baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia..”

Dan bukankah telah tercatat seungkap nama lelaki mahupun wanita di lohmahfuz untukmu, hanya peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika kau berada di atas landasan yang diredhai, insya allah si dia turut berada di atas landasan yang sama. Lupakan segala kegundahan, teguhkan diri pada cinta hakiki, nescaya cinta lelaki soleh atau cinta wanita solehah akan kau miliki. Yakinlah dengan janji allah......

Ya Allah.... Indahnya janji-Mu untuk kami.... Tetapi... Mudahnya kami lupa akan janji-Mu itu...

Sejenak aku berfikir, adakah benar caraku itu... Walaupun aku tahu selama ini apa yang telah aku lakukan adalah salah.. Namun, sejauh manakah aku berusaha untuk mengubah itu semua.... Aku cemburu tatkala orang lain beroleh yang terbaik untuk diri mereka... Beroleh seorang hafizah sebagai permaisuri hatinya, beroleh seorang hafiz sebagai pembimbing hidupnya walaupun sebenarnya si wanita mahupun si lelaki itu bukanlah dari kalangan hafiz mahupun hafizah juga... Namun ketinggian peribadi mereka menjanjikan yang terbaik untuk mereka.. Itulah janji Allah.. Sekiranya kita yakin dengan janji-janji-Nya. Kita akan beroleh apa yang telah dijanjikan.. Insya-Allah..

Namun sekiranya engkau dari kalangan yang baik. Namun peneman hidupmu bukan yang baik.. Maka ingatlah... Allah maha mengetahui apa yang telah ditakdirkan untukmu... Segalanya adalah cabaran dan dugaan hidup untukmu di dunia ini dan mudah-mudahan beoleh barakah untukmu di akhirat kelak...

Cuba ku bayangkan.. Sekiranya aku punya anak dan cucu kelak, dan mereka melakukan apa yg aku lakukan kini, kemudian aku menegur mereka dan memarahi mereka, adakah wajar bagi mereka?? Oh tidak... Ini kerana wasilah yang telah mereka lakukan akan datang bermula dari wasilah antara aku dan dia juga seperti mana aku lakukan dahulu.. Jadi tidak layak bagi aku untuk memarahi mereka walhal segalanya berpunca dan bermula dari aku sendiri... Oh tidak........... Macam mana aku akan menjadi contoh bagi mereka kelak???

Ya Allah.. Sedarkanlah aku.. Walaupun hanya dengan coretan yang terlalu pendek ini.. Akan merubahku dan mereka yang ingin berubah bersamaku... Amin... Buat teman-teman yang menbaca tulisan ini, doakanlah mudah-mudahan kita sama-sama istiqamah untuk berubah... Bukan bak pepatah melayu... Hangat-hangat tahi ayam.... Dimana perubahan yang ingin dilakukan itu hanya sementara dan sekerat jalan... Tetapi... Doakanlah agar kita sama-sama tergolong di antara orang yang berlumba-lumbalah untuk melakukan kebaikan.....

Ya Allah........ Sepatutnya aku punya kekuatan. Temanku juga ada yang berpesan, agar aku mengikat segala urusanku dengan Allah, janganlah mengikat urusanmu dengan makhluk, kerana jika makhluk itu runtuh, mak kita juga akan runtuh sepertinya. Dan ada juga yang mengingatkan ku agar walau sesibok mana pun aku, di harap agar semangat aku untuk mencari cinta, kasih dan keredhaan pencipta yang Esa tetap dan semakin meluap2... Bihibbakillah.......

Ya Allah...terlalu lemahnya diri ini Ya Allah.. Inilah dia jika aku sesaat sekalipun cuba untuk melupakanmu.. Hatiku tiada ketenangan, jiwaku tiada kedamaian dan fizikalku seolah2 tiada pedoman.... Aku sedar, aku disini semakin lama aku semakin jauh dengan Allah.. Di mana solat hajat yang sering kau lakukan...??? Di mana???? Mana istighfar yang kau sering lemparkan dari gerakan bibirmu??? Ya allah.. Jauhnya aku dari-Mu.... Ya Allah..

Ya Allah.. Bagaimanakah sekiranya aku asyik lupa akan-Mu, ajal pula menjemputku..... Kain kapan membaluti diriku, kubur menjadi rumahku... Ulat2 dan binatang menjadi temanku di dalam rumahku sendiri..., berbanding sekarang di mana kawan2ku menjadi teman2 di dunia, ahli keluarga menjadi peneman suka dan duka... Tapi lupakah aku.. Semua itu akan kau tinggalkan.... Dan kembalilah kau pada tanah menemui pencipta kita.... Dan akhirnya pada tanah juga rumahmu.... Dan selepas itu, tahukah kau di mana akan kau ditempatkan??? Adakah aku berjaya untuk menjawab soalan2 malaikat munkar & nakir di dalam kubur???? Berjayakah aku melepasi titian siratulmustaqim.... Dan di manakah akhirnya aku ditempatkan????? Wallahu a’lam... Hanya Allah yang mengetahuinya...... Mudah2an aku ditempatkan dalam kalangan orang2 yang soleh bersama ibu bapaku, ahli keluargaku, sahabat2ku serta insan2 yang mengingati Allah....
Amin.....

0 ulasan: